Kansalaisten osallisuutta vahvistettava julkisessa palvelujärjestelmässä – miksi ja miten?
Osallisuuden edistäminen on yksi keskeisistä keinoista köyhyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen torjumisessa. Osallisuudella on vahva yhteys ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen.
Osallisuuden edistäminen on demokratian ja hyvinvoinnin perusta
Kansalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien kehittäminen on nostettu 2010-luvulla yhdeksi keskeiseksi poliittiseksi tavoitteeksi niin kansallisella kuin Euroopan unionin tasolla. Tämä näkyy erilaisissa poliittisissa ohjelmissa ja strategioissa, sekä jo toteutetuissa ja käynnissä olevissa lainsäädäntöhankkeissa.
Mutta mitä tulisi huomioida asukkaiden ja asiakkaiden osallistumis- ja vaikuttamisoikeuksien edistämisessä - sekä yleisesti, että erityisesti maaseutualueilla ja maakuntien reuna-alueilla asuvien näkökulmasta?
Kansalaisosallistumista hyvinvointipalveluissa kehitettävä kolmella eri tasolla
Kansalaisosallistumisen kehittämistarpeet kohdistuvat hyvinvointipalveluissa kolmelle eri tasolle. Näitä ovat palvelujärjestelmän demokraattisen hallinnan taso, toiminta-ajattelun taso sekä palvelutuotannon taso.
Palvelujen demokraattista hallintaa vahvistettava
Käynnissä oleva sote-uudistus ja tähän kytkeytyvät erilaiset muutossuunnat kuten palveluntuottajien monipuolistuminen ja palvelujärjestelmän monimutkaistuminen haastavat kansalaisosallistumista. Muutos edellyttää kansalaislähtöisyyden vahvistamista sekä kansalaisten ja palvelujen järjestäjä- ja tuottajatahojen vuorovaikutuskäytäntöjen kehittämistä. Edustuksellisen demokratian rinnalle tulee luoda pysyviä ja aitoja vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksia niin palvelujen suunnitteluun, arviointiin kuin kehittämiseen.
Kansalaislähtöisyyden vahvistaminen edellyttää erityisesti palvelujen järjestäjätaholta vahvaa ymmärrystä siitä, millä keinoilla asiakkaan palvelutarpeet saadaan selville, kuinka ihmisten tarvitsemat palvelut tulisi järjestää, sekä sen seuraamista kuinka tyytyväisiä ihmiset ovat saamiinsa palveluihin.
Konkreettisia menetelmiä, joilla kansalaisten osallistumista palvelujen suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen voidaan edistää ovat esimerkiksi keskustelu- ja kuulemistilaisuudet, kumppanuuspöydät, eri väestö- tai asiakasryhmien vaikuttamistoimielimet, yhteiskehittäminen, palvelumuotoilu ja osallistuva budjetointi .
Vähälle huomiolle, tai jopa huomiotta, osallisuuden kehittämistä koskevassa keskustelussa ja linjauksissa on jäänyt alueellinen osallisuus. Suunniteltaessa ja käyttöön otettaessa erilaisia osallistumis- ja vaikuttamismenetelmiä tulisi huomioida myös alueellinen osallisuus. Se, että myös maaseutu- ja reuna-alueiden asukkaat tulevat edustetuiksi vaikuttamistoimielimissä, ja että kuulemis- ja keskustelutilaisuuksia järjestetään myös muualla kuin maakunta- ja kuntakeskuksissa. Tai että tilaisuuksiin on mahdollisuus osallistua myös etäyhteydellä.
Kansalaislähtöisyys ja asiakasosallisuus koko palveluprosessin läpäiseväksi periaatteeksi
Kansalaisnäkökulmaa ja asiakasosallisuutta tulee vahvistaa johdonmukaisesti palvelujärjestelmän sisällä kaikkia toimintoja läpäisevänä periaatteena. Tämä edellyttää, että palveluissa vahvistetaan asiakkaiden asemaa ja osallistumista sekä oikeutta saada tietoa palveluista ja tuottaa tietoa. Kyse on kokonaisvaltaisesta ajattelun muutoksesta koskien ammattilaisten ja palvelujärjestelmän toimintaa.
Toimintakulttuurin muutos edellyttää osallistavien työmenetelmien kehittämistä osana ammattilaisten koulutusta ja osaamisen vahvistamista. Osallistavia työmenetelmiä ovat muun muassa yhteissuunnittelu, kokemusasiantuntijoiden käyttäminen ja henkilökohtainen budjetointi.
Luotava edellytyksiä järjestö- ja yhteisölähtöiselle palvelutuotannolle
Kansalaisyhteiskunnalle
tulee luoda toimintaedellytyksiä myös konkreettisella palvelujen
tuottamisen tasolla. Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittaa järjestöjen
toimintamahdollisuuksien turvaamista niin sote-palvelujen kuin
hyvinvointia ja terveyttä edistävien toimintojen tuottajina.
Tässä
yhteydessä tulee myös tunnistaa ja huomioida, että erityisesti
maaseutualueilla keskeisiä toimijoita eivät ole vain sote-järjestöt vaan
laajemmin myös muut kolmannen sektorin toimijat kuten esimerkiksi
kyläyhdistykset ja urheiluseurat. On tärkeää, että kaikki keskeiset
järjestötoimijat huomioidaan kokonaisuudessa, niin palvelujen tuottajina
kuin sote-järjestö yhdyspintatyössä. Toisaalta on huomioitava myös
harvaan asuttujen alueiden tilanne, jonka haasteena on, ettei kaikilla
alueilla ole välttämättä lainkaan paikallisia sote-järjestöjä, tai että
järjestöjen toiminta on pääasiassa vapaaehtoistyöhön pohjautuvaa
harrastus- ja virkistystoimintaa.
Maaseutunäkökulmasta on keskeistä huomioida myös laajemmin paikallisyhteisöjen eriytyvä, yhtäällä heikkenevä ja toisaalla vahvistuva rooli toimia ns. yhteisöllisinä palvelutuottajina. Julkisen palvelujärjestelmän muutokset ovat yhtäältä pakottaneet ja toisaalta herätelleet maaseudun paikallisyhteisöjä kuten kyliä organisoitumaan ja integroitumaan osaksi palvelujärjestelmää uudella tavalla . Myös monet kirkonkylät ovat perustaneet kyläyhdistyksiä ja etsivät uusia ratkaisuja ja kumppanuusmalleja palvelujen ja elinvoiman säilyttämiseksi.
Keskeistä
on huomion kiinnittäminen sektoreiden tai yksittäisten
palveluntuottajien sijaan yhteisölliseen palvelutuotantoon – kuinka
maaseutualueilla etsitään yhteisöllisiä ratkaisuja tarvittavien
lähipalvelujen kuten lasten päivähoidon, ateriapalvelun tai
kauppapalvelujen järjestämiseksi. Kyse ei ole tällöin enää vain tietystä
sektorista kuten järjestölähtöisestä palvelutuotannosta vaan eri
organisaatiomuotoja hyödyntävästä yhteisöllisestä palvelutuotannosta.
Lähteet:
Matthies Aila-Leena, Kattilakoski Mari & Rantamäki Niina (2011) Maaseudun hyvinvointipalvelujen kehittäminen kansalaisosallistumisen ja yhteisöllisyyden pohjalta. Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän julkaisuja 9/2011. Lue täältä
Kattilakoski Mari, Matthies Aila-Leena, Rantamäki Niina (2011) Kansalaisosallistuminen maaseudun hyvinvointipalveluissa. Maaseudun uusi aika 2/2011. Lue täältä
Matthies Aila-Leena, Kattilakoski Mari, Rantamäki Niina (2011) Citizens' participation and community orientation – indicators of social sustainability of rural welfare services. Nordic Social Work Research Volume 1, 2011 – Issue 2. Lue täältä
Suomen Kuntaliitto (2018) Kumppanuuspöydän rakennusopas. Lue täältä
Suomen Kuntaliitto (2017) Osallistuva budjetointi kunnissa ja maakunnissa. Lue täältä
Kattilakoski Mari (2015) Kylien yhteisöllinen palvelutuotanto – paikallista hallintaa palvelujärjestelmämuutoksessa. Maaseudun uusi aika 1/2015. Lue täältä
Kattilakoski Mari & Rantamäki Niina (2016) Maaseudun paikalliset hyvinvointijärjestelmät kansallisen hyvinvointipolitiikan kontekstissa. Teoksessa Luoto, Kattilakoski ja Backa (toim.) Näkökulmana paikkaperustainen yhteiskunta - Platsbaserat samhälle som perspektiv. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja Alueiden kehittäminen 25/2016. Lue täältä
Rantamäki Niina & Kattilakoski Mari (2017) Local welfare systems in rural Finland as a representation of sustainable development. In the book Matthies & Närhi (ed.), The Ecosocial Transition of Societies. The contribution of social work and social policy. Routledge. Lue täältä
Kuva: @maaseutuverkosto, Contum Oy.
-
Kurikka, Päivi
Erityisasiantuntija, Kansalaistoiminta ja hyvinvointi -verkosto / Suomen kuntaliitto, Kehitys, demokratia ja johtaminen, Demokratiatiimi
E-postadress: etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fiTelefonnummer: +358 (0)9 771 2509, +358 (0)50 301 9068 -
Kattilakoski, Mari
Specialsakkunnig, HYMY-nätverket / Östra Finlands universitet
E-postadress: fornamn.efternamn@uef.fiTelefonnummer: +358 (0)50 449 4896